úterý 13. listopadu 2012

Pátek 2.11.

Snažím se dostat do Downtownu, čtvrti Lower East Side, kde jsem v září bydlel a teď tam chybí proud a spousta lidí potřebuje pomoc. Jdu na metro, ale takovou frontu jsem tu ještě neviděl. Spolu s asi tak 150 lidma čekám venku, než nás pustí otevřeným koridorem dovnitře do areálu metra. Myslel jsem, že znepoplatnění má situaci usnadnit, ale zjevně není způsob, jak by se mělo dostávat přes turnikety, tak nás pouští malou brankou. Úžasnej systém. V metru nastupuju do už skoro plnýho vlaku F, jako normálně, když jedu na Manahattan. Ovšem za chvíli po druhé koleji, po které normálně jezdí jen pomalá lokálka M přijede další F a lidi do něj přestupují. Nechápu, nicméně ten vlak odjíždí a my stojíme. Když se ta situace zopakuje asi 3x a se po 20 minutách ještě nehli, uvažuju, že to taky nějak začnu řešit. Konečně jedenem, ale místo abychom jeli jako expres, ploužíme se lokálně po všech zastávkách. Když přijíždíme na Manahattan, ujišťují nás, že to bude ještě horší, tak radši vystupuju a jdu na autobus. Vyznat se ale v tom, co kam jede není tak snadný, tak než najdu správnej spoj, je poledne, hodím do sebe 2 pizzy po dolaru, sedám na správnej bus a mířím do tmy na jih.

Přicházím do centra pomoci na Hester street, kde je velmi živo. Zařazuju se do fronty dobrovolníků. Každý se zaregistruje a přidá se do týmu asi 8 lidí. Týmy plní úkol: v dané oblasti (většinou jedna strana jedné ulice v určitým úseku) projít všechny domy, klepat na dveře a prohodit s lidma pár slov, dát jim infoleták, baterky, vodu, jídlo. V domech není světlo, takže nasazujeme čelovky, bereme zásoby a vyrážíme. Ve stejnou dobu se v Brně koná hra Tmou, tak si připadám, že hraju něco podobnýho – akorát místo šifer se tu řeší komunikace různými jazyky (kromě angličtiny hlavně čínština a španěština). Češtinu tu ale neuplatním. Zato fyzická náročnost tu je – nosit kanystry s vodou do 12 patra (výtahy nejedou) zase není taková sranda. Ale co chcu, cleou dobu jsem se před tím snažil najít mrakodrap, kde bych se mohl projít po schodišti, tak teď to můžu spoji s něčím užitečným.

Lidi nás berou tak všelijak, samozřejmě většinou nám děkují, že jim pomáháme, ale celkově mám pocit, že nás zas tolik nepotřebují – až na pár výjimak, kdy opravud nejsou schopni sejít těch mnoho pater dolů. Ale rozdávat jídlo a vodo v přízemí mi přijde trochu nesmyslný. Navíc, když se akce nedostatečně zorganizuje, pak v některých domech klepe na tytéž dveře víc skupin, to pak asi ani moc příjemný pro ty lidi není. Celkově su rád, že jsem tu pomohl a že ve 4h končíme, tato část města opravdu moc hezká není.

Sedám na autobus a jedu do distribučního centra v Brooklynu. Tuto část města vůbec neznám, jen jednou jsem ji projel metrem, takže tu trochu bloudím, ale nakonec nacházím metro, co mě zaveze až je kostelu St. Jacobi, kde je hlavní středisko pomoci. Úžasný. Prostor pod kostelem slouží jako nějaká svatyně indiánské kultury a její majitelé umožnili prostor využít ke skladování humanitární pomoci. Ale večer tu má proběhnout rituál, takže tu je jak příprava na něj tak i hromady všeho od jídla přes drogerii po textil. Ale ku podivu to tu až neuvěřitelně hladce šlape. Přijde auto ze sbírkou darů, ven vyběhne 10 lidí ho vyložit a naskládat do skladu. Přijede jiný auto s poptávkou z pobřeží, 10 lidí (ne nutně těch stejných) se hrne s nákladem ven. Mezi tím dalších asi 10-20 lidí roztřiďuje nově přijaté dary. Zapojuju se ke skládání vod, ale občas běžím vy/na-kládat auto. Kromě toho si sem pro jídlo a zásoby chodí bouří postižení lidi. Když večer odcházím, mám konečně pocit, že jsem byl trochu užitečnej, přitom to byla docela příjemná činnost.

Doma se dozvídám pro mě překvapující zprávu: „Starosta Bloomberg zrušil maraton!“. Vždyť do teď ujišťoval, že maraton bude, jaká je to zásadní událost pro město, symbol jednoty a schopností města a já nevím co všechno … V uplynulých dnech jsem ve městě viděl spousty běžců – a teď toto. To jim teda nezávidím.
A dozvídám se další věc: zítřejší koncert Machine Head a dalších je zrušen! Do prčic, těším se na to tak dlouho a teď to zruší. Naštěstí to jen odsunuli a dokonce na dobu, kdy tu ještě budu – poslední víkend před mým odjezdem.Tak mám ještě měsíc a půl na přípravu. A zítra mám o to víc času.

Žádné komentáře:

Okomentovat